ضربان قلب بالا چه زمانی خطرناک است؟
نوشته شده توسط : همیار

تاکی کاردی نوعی آریتمی است که ضربان قلب شما بیش از حد طبیعی باشد. ضربان قلب سالم در حالت استراحت برای بیشتر بزرگسالان بین ۶۰ تا ۹۰ ضربان در دقیقه است (bpm) اما معمولاً ضربان قلب بزرگسالان مبتلا به تاکی کاردی در حالت استراحت بیشتر از ۱۰۰ bpm است.

مواردی که باید در مورد علت ایجاد انواع مختلف تاکی کاردی و اینکه چه زمانی این بیماری خطرناک تلقی می شود، بدانید در این جا آورده شده است.
تاکی کاردی چیست؟

تاکی کاردی انواع مختلفی دارد که براساس منشا آنها در قلب دسته بندی می شوند. برخی از آنها خطری برای سلامتی شما محسوب نمی شوند در حالیکه برخی دیگر باید به دقت تحت نظر قرار گیرند. این موارد شامل موارد زیر است:
۱ -تاکی کاردی سینوسی

این نوع تاکی کاردی، یک افزایش طبیعی در ضربان قلب است که ممکن است هنگام ورزش ، ترس یا اضطراب اتفاق بیفتد. منشا آن از گره سینوآتریال قلب است که معمولاً به عنوان ضربان ساز طبیعی قلب شناخته می شود. تاکی کاردی سینوسی معمولاً خطرناک تلقی نمی شود زیرا قلب شما هنوز به درستی می تپد.
۲- تاکی کاردی فوق بطنی

تاکی کاردی فوق بطنی، در محفظه های فوقانی قلب رخ می دهد. این بیماری، شایع ترین نوع تاکی کاردی در کودکان است و همچنین در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد. برخی از افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند، اما در موارد شدید، ممکن است از هوش بروید و به ندرت ممکن است دچار ایست قلبی شوید.
۳- فیبریلاسیون دهلیزی

متداول ترین نوع تاکی کاردی است و زمانی اتفاق می افتد که تکانه های الکتریکی نامنظم در محفظه های فوقانی قلب (دهلیزها) منجر به انقباضات سریع و غیر هماهنگ شود. یک مورد از هر ۷ مورد سکته مغزی با فیبریلاسیون دهلیزی همراه است که باعث ایجاد ناتوانی شدیدتر در اثر سکته مغزی می شود.

- تاکی کاردی بطنی

در محفظه های تحتانی قلب رخ می دهد. این نوع تاکی کاردی، خطرناک است: کتابخانه ملی پزشکی آن را به عنوان “علت اصلی مرگ قلبی ناگهانی” طبقه بندی می کند. سالانه ۳۰۰۰۰۰ مرگ در ایالات متحده به این نوع تاکی کاردی نسبت داده می شود.

۵- فیبریلاسیون بطنی

فرایند مشابهی در محفظه های تحتانی است، جایی که بطن ها به جای پمپاژ خون لازم به بدن، مرتعش می شوند. جدی ترین شکل تاکی کاردی یا فیبریلاسیون بطنی یک فوریت پزشکی است که می تواند منجر به ایست قلبی ناگهانی می شود.

چه کسی در معرض خطر تاکی کاردی قرار دارد؟

برای دریافت ادامه مطلب روی اینجا کلیک کنید





:: برچسب‌ها: ضربان بالای قلب ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: